KONSEP PROGRAM j-QAF DI PENDIDIKAN KHAS
Program
j-QAF di Pendidikan Khas adalah satu usaha memperkasakan Pendidikan
Islam ( PI ) di Pendidikan Khas untuk murid-murid berkeperluan khas
Bermasalah Pembelajaran.Melalui program ini,penekanan khusus dalam
pengajaran dan pembelajaran Al-Quran menggunakan Modul Kaedah Iqra’ dan
pengajaran dan pembelajaran Fardhu Ain menggunakan Modul Amali
Solat yang dilaksanakan disekolah rendah.
Modul-modul
ini telah diubahsuai mengikut tahap penguasaan dan keupayaan murid
berkeperluan khas.Tenaga guru yang khusus digunakan untuk
pemulihan,bimbingan,kemahiran,pengukuhan, pengayaan dan
penghayatan murid.Perlaksanaannya menggunakan peruntukan jadual waktu
sedia ada dan penambahan waktu dikelas Pendidikan Islam di Pendidikan
Khas.
PERLAKSANAAN PROGRAM j-QAF DI PENDIDIKAN KHAS
Sasaran
bagi program ini ialah murid-murid boleh menguasai bacaan dan perlakuan
di Program Pendidikan Khas Integrasi.Mulai tahun 2008,murid yang
dipilih sedang mengikuti program tersebut di 30 buah sekolah( 90 buah
kelas dengan bilangan murid seramai 540 orang ) diseluruh semenanjung
Malaysia.
Bagi
murid yang tidak terpilih akan meneruskan pembelajaran Pendidikan Islam
yang sedia ada di Pendidikan Khas.Pada tahun 2009 pula, jumlah ini
bertambah kepada 41 buah sekolah ( dianggarkan 800 orang murid )
berkeperluan Khas Bermasalah Pembelajaran diseluruh semenanjung Malaysia
dan Wilayah Persekutuan Labuan. Pada tahun 2010 tiada penambahan
bilangan untuk program j-QAF di Pendidikan Khas. Pada tahun 2011, jumlah
sekolah yang terpilih untuk program ini bertambah lagi termasuk di Sabah
dan Sarawak. Buat pertama kalinya juga program j-QAF pada tahun 2011
telah ditempatkan di 3 buah sekolah SKPK (Sekolah Kebangsaan Pendidikan
Khas) masalah penglihatan bagi memastikan murid-murid berkeperluan Khas
Masalah Penglihatan celik al-Quran.
0 comments:
Post a Comment